mandag, juli 5

Mitt fravær skyldes...

Nok en gang har jeg hatt ett lengre fravær her.. Skulle tro jeg var skikkelig dårlig på dette, men jeg har virkelig en god unnskyldning denne gangen! Og grunnen er;


Lillebror kom til verden!
Lille Filip ble født 09.juni, 5 uker før tiden!



Og grunnen til det...
Dere har jo gjerne lest at vi har flyttet, styret og stresset en del her i det siste. Vel, jeg trodde jo kanskje at det var grunnen til at jeg ikke virket helt, og var litt ekstra sliten. Så, en torsdagskveld, etter en dag på Akvariet i Bergen, litt kafètur etterfulgt av en liten tur på Ikea, så fikk jeg så innmari vondt i hodet!
Vi ringte på KK (Kvinneklinikken i Bergen, for de som ikke er lokalkjente ;) ) og fikk beskjed om å komme ned en tur. Vi vekket Snups, kjørte henne til bestemor og dro ned.
En time senere var jeg innlagt på Obs-posten, men skyhøyt blodtrykk og beskjed om å hvile, så skulle vi se det an dagen etter.



Jeg regnet med å få dra hjem fredag, deretter lørdag, deretter søndag. I alle fall får jeg dra i morgen, tenkte jeg på søndag. I stedet fikk jeg blodtrykksmedisiner og beskjed om å slappe enda mer av.
Mandag kom, og beskjeden om at jeg hadde svangerskapsforgiftning.
Tirsdag mente jeg oppriktig at jeg like greit kunne slappe av hjemme, "jeg lover!!!"
Legen tok seg god tid, pratet og var riktig så grei. Så kom han inn igjen og sa at
"Nå, Jannicke, nå skal vi sette i gang fødselen."

HVA?? Snakk om! Jeg ble helt satt ut, stakkar liten er jo så liten!
Han hadde det helt fint i magen, men formen min var visst så skranten at legen mente at forgiftningen var i såpass utvikling at han ville ha lillebror ut før min form ble såpass dårlig at jeg ikke skulle klare å føde selv.

Så, for de som har blitt satt i gang før;
Jeg ble satt på en "ballongferd".. (au)

Onsdagsmorgen hadde jeg åpning, ble sendt inn på føden, satt på drypp, og pappaen kom. Så epidural, og det hele gikk veldig rolig og greit for seg!
Vi hadde faktisk en kjempefin dag sammen, jeg og min kjære. Ja, det var selvfølgelig vondt og det tok lang tid, men jeg fikk epidural så tidlig pga blodtrykket, så det tok veldig mye av smertene. Så kun den siste tiden var ille, så plutselig på tre press så var lillebrorsen ute!
(Her kunne jeg fylt ut masse om utrolig kjipe timer i etterkant av fødsel, pga morkakeproblemer, nåler, anestesi, utskraping, bedøvelser av en annen verden, 3 timer på oppvåkningen osv...)

2410 gram og 47 cm lang <3

 

6 dager hadde vi deretter på barsel.
Dvs at etter 11 dager i Bergen ble jeg innlagt. 12 dager senere kom jeg ut igjen, med baby og bedre kjennskap til Haukeland Sykehus enn mitt eget hjem.

Siden han er så liten, så har vi måtte mate han hver 3.time døgnet rundt. I begynnelsen måtte vi til med koppmating, og lillemann var så slapp pga gulsot i starten. Det endte såklart med ett døgn i lysbehandling. Vi gråt våre modige tårer begge to, han var overhode ikke noe glad i å ligge naken med bind for øynene i en liten kasse! (hvem i all verden er vel det, uten å ha rare interesser...)
Etter det var det frem og tilbake til barneklinikken hver dag for å ta blodprøver for å sjekke bilirubinen som stadig steg. Heldigvis, på 4.dagen etter lysbehandlingen så begynte den å synke igjen.


Legg merke til de kule sokkene!
De er arvet etter storesøster, som fikk de av en utrolig flink oldemor som kan strikke de utroligste ting!

Vel, det har med andre ord vært litt av noen uker her, og nå begynner vi så smått å se at hverdagen kan bli normal igjen. Om ikke lenge skal jeg begynne å sutre og klage over det nye huset, vise bilder og forhåpentligvis vise frem nye kreasjoner eller løsninger her også. Det er nok å ta tak i!

Rart med det, når man kommer fra ett hus man har pusset opp hvert eneste rom og er skikkelig fornøyd, så skal det vel litt til å finne sjarmen i ett to etasjers rekkehus med overgrodd hage. I alle fall med det samme, vi har litt jobb å gjøre for å bli kjent og glad i hverandre, jeg og denne eiendommen her...

Da håper jeg at jeg er tilgitt mitt fravær, så starter vi på ny frisk fra nå av!

9 kommentarer:

Anonymous sa...

Gratulerer så mye med en liten gutt! Nydelige bilder av han. Og kjempefin blogg. Første gang jeg er innom her forresten, kommer til å følge med fremover! :)
Mvh
Christine

Elin sa...

Hei du! Gratulerer så mye med lille Filip. Nydelig navn til en nydelig liten prins. Også så flotte bilder.. Du er bare så flink! Kos dere masse med lillebror. Klem Elin

Rosa sa...

Vakre vesle guten! Vart jo ein tøff tur for deko, men med denne premien var vel det meste verd strevet, slik det alltid er.

Eg er sikker på at du og nyehuset vert vener, når de berre får tid til å verte kjende, og du får gjort små og store ting som du no går og verker etter. Eg har snart budd i huset mitt i 5 år, og er inne i den største oppussingsperioden ever!

God veke!

klem LP ;)

Linn sa...

Fantastiske bilder, vennen! Jeg gleder meg sånn til å møte dere "live", og VET at du og huset kommer til å bli venner. Tenkte jeg skulle hjelpe deg litt med det når jeg kommer..
Stor klem!

jann!cke sa...

Tusen takk for hyggelige kommentarer!!
Det setter jeg alltid stor pris på :)

Og velkommen til deg, Christine! Har du egen blogg så legg gjerne igjen ett spor så jeg kan titte :)

Karina sa...

Gratulerer så mye med en nydelig gutt! :-)
Håper du blir godvenn med det nye huset etter hvert, lykke til ;-)

Ha en flott uke!
Klem Karina

jann!cke sa...

Tusen takk, Karina :)
Kjekt å se så mange besøkende, og kjekt å se nye som tør å legge igjen kommentarer!

Martine sa...

Nyydelige bilder. Nydelig gutt, Jannicke! Når jeg leser det du har skrevet, hører jeg stemmen din fortelle alt :-) Du er god du, snuppa!
Stor klem!

Hilde sa...

Gratulerer så mye med den skjønne gutten! :-)